maandag 3 november 2008

Workshop MLP

Om het Makkelijk Lezen Plein extra onder de aandacht te brengen van de scholen, heb ik mezelf uitgenodigd bij de verschillende IB-netwerken in de stad. Daar vertelde ik wat het MLP is, wat we als bibliotheek ermee hopen te bereiken en hoe de scholen daarbij kunnen helpen. Ook vroeg ik waar zij als IB-ers tegenaan lopen en of de bibliotheek hen daar misschien bij kan helpen. Zoals verwacht liep dat niet over van wilde initiatieven, maar één ding leverde het wel op: lichte verbazing over het bestaan van het MLP en de behoefte om het eens te komen bekijken.

Daarvoor heb ik een korte workshop ontwikkeld en op 28 oktober waren 14 IB-ers van het openbaar onderwijs daarbij aanwezig. Het programma was simpel, maar doeltreffend. Ik heb in 15-20 minuten iets verteld over:
  • het ontstaan van het MLP en de uitrol in Overijssel
  • de doelgroep
  • het doel (wat wel en wat niet)
  • de collectie
  • de aanschafcriteria
  • de activiteiten die er zijn geweest en die we mogelijk nog gaan organiseren

Toen zijn ze op ontdekkingsreis gegaan. We hadden 11 'werkplekken' ingericht, waar ieder zo'n 5 minuten kon stoeien met:

  • het MLP en haar collectie
  • het zoeken in de speciale catalogus
  • een luisterboek
  • een meeleesboek
  • de daisyspeler
  • de readingpen
  • sprint
  • spika
  • woordenhaai
  • cijferhaai
  • de website http://www.makkelijklezenplein.nl/

Ik stond bij het MLP en de demofilm van sprint om dit toe te lichten, mijn collega bleef bij de overige onderdelen in de cursusruimte om met name te assisteren bij de daisyspeler en de readingpen. Na een uurtje kwamen we weer samen om ervaringen uit te wisselen.

Verrassend voor ons was dat veel dingen toch best nieuw waren. Of dat men het gewoon prettig had gevonden om datgene waarvan ze het bestaan wel wisten nu eens in het echt te zien/horen en te gebruiken. Ze vonden het allemaal een nuttige bijeenkomst en zouden het MLP zeker in hun team onder de aandacht brengen. Ook zouden ze ouders vaker naar het MLP doorverwijzen. Inmiddels (ook n.a.v. de lezing van Balans) is er een kleine wachtlijst voor het lenen van de daisyspeler en de readingpen.

Voor ons leverde het de volgende tips op:

  • De zichtcollectie daisyroms zullen we altijd uitlenen samen met het boek. Het is prettig om de tekst bij de hand te hebben als je met de functionaiteiten gaat stoeien. Ook bij een vaste collectie is het aan te bevelen om altijd het boek erbij te hebben.
  • De readingpen zal maar voor weinig kinderen bruikbaar zijn. Ze vonden het allemaal heel lastig om ermee te werken.
  • Het spellingsonderdeel in sprint is niet geschikt, vanwege de ongebruikelijke uitspraak van klinkers en medeklinkers. Heel verwarrend voor de kinderen.
  • Om te bepalen of cijferhaai en woordenhaai prettig werkt, zou het fijn zijn om er kennis mee te maken in een schoolomgeving. We gaan de demo-cd inwerken om uit te lenen.
  • We zullen in alle vestigingen en op alle pc's de website van het MLP beter zichtbaar maken. Onze informatiemedewerkers kunnen ouders en kinderen daar dan makkelijker naar verwijzen.
  • Lezingen zoals door Balans, Tom Braams of Lexima zullen voor ouders zeker zinvol zijn. We zullen deze dus bijven organiseren.

Vanwege het succes zal ik ook de IB-ers van het katholieke en christelijke onderwijs uitnodigen. Ons aanbod is dat we deze workshop gratis aanbieden, maar dat er voor eventuele vervolgbijeenkomsten (voor een schoolteam bijvoorbeeld) kosten in rekening gebracht zullen worden. Je moet toch ergens beginnen, nietwaar?

De powerpoint die ik bij de introductie heb gebruikt, staat binnenkort op het intranet van de Overijsselse bibliotheken. Veel succes ermee!

Nicole vertelde in ons specialistenoverleg dat scholen gestimuleerd gaan worden om zelf ook een MLP op te zetten. Omdat ik dat toen nog niet wist, kon ik er nog niks over zeggen, maar het lijkt me logisch om daar een speciale workshop of scholing voor aan te bieden. Zeker weten dat daar scholen op af gaan komen. Een mooie klus voor een provinciaal MLP-team, lijkt me.

Door: Astrid van Dam

3 opmerkingen:

Con zei

Heb je gehoord dat er inmiddels een handleiding is voor het opzetten van een MLP in de school?

Astrid zei

Dag Conny,

Ja, ik weet dat ze daar mee bezig zijn. De voortgang is me niet bekend, maar onze projectleider MLP zal het vast rondsturen als het klaar is. Of het in ieder geval onder de aandacht brengen. Bedankt voor de tip.

Mirjan zei

Hoi,

Ik las zojuist dat op jullie intranet een powerpoint te downloaden is om het MLP bij IBers te promoten.
Kunnen wij die ook gebruiken?

Grtjes Mirjan

Bibliotheek Helmond-Peel